Aardrijkskunde in groep 7

Week 1 en 2.... Leerling S: 'Zucht, kreun, steun...Juf, gaan we dit echt helemaal samen lezen en maken?' Ik: 'Ja, dat klopt.' 

Week 3.... Er hangen 16 'toetsvragen' (puur gericht op het begrijpend lezen vanuit de tekst in de methode) in het lokaal. Leerling S: 'Moeten we daar de antwoorden voor bedenken?' Ik; 'Je mag ze opzoeken in je werkboek.' Leerling S: 'Waarom doen we dit?' Ik: 'Zodat je alle informatie goed verwerkt en je voorbereid bent op de toets.' 

Week 4... De antwoorden van de 'toetsvragen' hangen in de klas. Welke vragen zouden daarbij kunnen horen? Leerling S; 'Juf, geef me maar gewoon de samenvatting, daar leer ik het beste door.' Ik: 'Nee, dat doen we niet, want hierdoor leer je op een andere manier. Moet je zelf nadenken. Je mag nog steeds je werkboek gebruiken. Daarbij komt dat je de toets echt niet alleen kunt maken door de samenvatting te leren. Deze vragen en antwoorden neem je ook mee naar huis.' Leerling S: 'Zucht, steun, kreun...'

Week 5... De toets. Het grootste deel van de klas heeft een 7,5 of hoger. Leerling S (zelf met een flink cijfer): 'Juf, er stond maar één vraag uit de samenvatting in de toets.' Hij kijkt me aan, ik zie een lichtje knipperen...  Ik: 'Ja, dat klopt, dat had ik nog gezegd. Vandaar dat ik al die extra voorbereidingen met jullie heb getroffen.' 

De volgende keer misschien wat minder weerstand als ik beweer het beste met ze voor te hebben? 🙈😉