Just another week @ 'the office'... een kijkje in het leven van een Flexleerkracht!

Maandag

Op maandag start ik op Ontdekrijk. Groep 6. Via de e-mail hebben we te horen gekregen dat de gym niet doorgaat. Daarnaast ligt het internet er nog steeds uit. De leerlingen komen binnen en mogen nog even kletsen voordat we starten met stil lezen. Dan staat er een CITO toets begrijpend lezen op het programma. Enkele leerlingen hebben een OPP en mogen in deze tijd eigenlijk op de chromebooks aan het werk. Echter, geen internet. Op de gang haal ik wat educatief materiaal, Piccolo in dit geval, om ze om aan het werk te zetten.

Met één meisje werk ik één op één aan een CITO-toets rekenen. De opdrachten moeten aan haar worden voorgelezen. Achter in de klas zit een speciale leerling. Eentje die eigenlijk in een andere groep hoort, maar daar niet kan werken. Hij zit daarom bij ons. Na de toets is het tijd voor pauze en besluit ik wat langer buiten te spelen omdat de gymles niet doorgaat. Terug in de klas is het tijd voor rekenen. We hebben verschillende niveaus en de leerlingen met een OPP geven aan geen werk meer te hebben. Iets uitprinten is nog steeds geen optie. In de kast besluit ik de rekenspellen van 'Met sprongen vooruit' te pakken. Ze vermaken zich achterin de klas met een spel, terwijl ik het whiteboard leegmaak om breuken uit te leggen. 

Vervolgens taal, begrijpend lezen en natuur. Een beetje onhandig zonder mijn digibord, maar met handen en voeten komen we er wel.

Uiteindelijk is het half 2. We zijn zelfs begonnen aan een cadeautje voor mijn collega. Na een boterham heb ik overleg met het team. Over aanpassingen voor de bibliotheek volgend schooljaar. Daarna een ontmoeting met onze nieuwe directeur. Aangezien ik volgend jaar blijf, zal ik ook met hem te maken krijgen. Ons geplande half uurtje wordt uiteindelijk drie kwartier, een goed teken. Ik krijg een goed gevoel bij deze man.

 

Dinsdag

Dag twee start met de mededeling dat we als school onder een soort cyber attack staan en we voorlopig waarschijnlijk nog geen internet hebben. We zijn als team niet eens echt verbaasd en denken na over opties om alle toetsresultaten, OPP's en groepsplannen op tijd af te gaan krijgen. 

In de klas beginnen we rustig met lezen. Ik neem nog een DMT toets af en we gaan vervolgens klassikaal aan de slag met de CITO toets rekenen, waarbij ik wederom bij één leerling de vragen voor mag lezen. Na de pauze maken nog enkele leerlingen een toets af, terwijl de rest zelfstandig werkt. Wanneer daarna leerlingen van groep 5 aansluiten omdat een collega ziek is, mijn 'speciale' leerling uit groep 4 door de gang dweilt en niet meer te motiveren is om überhaupt nog iets te doen en er een strafklant van groep 8 op de gang ronddwaalt, is er wel flink wat duw en trek-vermogen nodig om de klas aan het werk te krijgen. Met de belofte dat we nog naar buiten gaan als het werk naar behoren wordt gedaan, lukt het uiteindelijk toch iedereen om zover te komen. Met een heerlijke zonnetje op ons prachtige schoolplein, genieten de leerlingen, samen met een collega en mij nog van wat frisse lucht en beweging. Uiteindelijk is het tijd om terug naar de klas te gaan, op te ruimen en af te sluiten met een spelletje. 

Als alle kinderen naar huis zijn, sluit ik de boel af, schrijf ik een overdracht voor mijn collega en vertrek naar OBS Kortland waar ik samen met mijn andere collega de rapporten en pré-adviezen voor onze groep 7 bespreek. Aangezien we elkaar niet vaak zien en alleen via e-mail en WhatsApp communiceren is het altijd even gezellig om bij te kletsen over de klas. En zo eindigt mijn dinsdag deze week.

Woensdag

Woensdag is mijn flexdag. Elke week is het weer een ander 'feestje'. Vandaag mocht ik voor groep 7 op de Catamaran. De school waar het hoofd van het flexteam ook de directrice is. (Zie foto) Vorig jaar heb ik deze groep kinderen een paar maanden gehad toen het nog groep 6 was. Een pittige club, maar het scheelt dat ik dat dus al weet.

Wanneer de leerlingen binnenkomen en hun spullen pakken, zijn er al twee die denken stiekem van plek te kunnen wisselen. Wanneer ik ze erop aanspreek en benoem dat ik én een plattegrond heb én ze nog (her)ken van vorig jaar, snappen ze al snel dat dit geen slimme zet was. Het is een klas vol kinderen die best hard kunnen werken maar waarbij vrije situaties snel kunnen escaleren. Dat betekent dat we dus lekker aan de slag gaan! Rekenen, taal en spelling gevolgd door een godsdienstles van een externe leerkracht. Buitenspelen op het plein, nee, niet op het voetbalveld. Deze nee moet ik een aantal keer herhalen, maar het blijft, tot grote teleurstelling van vooral de jongens, nee.

Terug in de klas een spreekbeurt, Engels (sommige kinderen doen zelfstandig Frans op de gang) en natuur, waarbij ik uitgebreid alle tekst met ze doorneem. ' Zucht, juf, dat doen we nooit.' Na de pauze blijft er tijd over. Niks in de planning. Enkele (betrouwbare) leerlingen weten mij te vertellen dat ze dan normaal gesproken op de chromebooks aan de slag mogen. Niks mis met chromebooks, ik ben niet voor niks voorzitter van de PLG Boeiend leren, maar een uur, doelloos, op de chromebook, terwijl ze de hele dag al hebben kunnen verwerken op de diverse websites en software, vind ik niet nodig. Zeker niet met deze groep die aan het werk moet blijven.

In mijn archief van Onedrive vind ik nog een leuke kleurplaat/verwerking met redactiesommen op E7 niveau. (Dank je wel Bovenbouwwereld op Facebook.) Uit laten printen door de administratief medewerker en ze hebben nog heerlijk drie kwartier zitten werken. Oké, even moeten ingrijpen bij een rondvliegende pen, eentje moeten aanspreken op kauwgomgebruik en herhaaldelijk leerlingen moeten mopperen dat ze toch daadwerkelijk aan het werk moesten en nee, we gaan dus niet op de chromebooks, al met al toch een prima dagje gehad! 

 

Donderdag

De laatste twee dagen van de week sta ik voor groep 7 op OBS Kortland. Van augustus tot december heb ik fulltime voor deze klas gestaan, nu alleen nog op donderdag en vrijdag. Ik ken ze dus door en door.

Gister zijn ze op schoolreis geweest en ik mis uiteindelijk vijf leerlingen. De druktemakers. Mijn lokaal lijkt qua geluid haast uitgestorven! We kletsen even over de voorgaande dag en gaan daarna aan het werk. Rekenen, spelling, buiten spelen. Engels en gym. Daarna nog een lesje natuur. Tussen de bedrijven door bewerk en print ik de rapporten die ik dinsdag met mijn collega heb doorgenomen. Dat is geen probleem want gestaag werkt de klas lekker door. Vanaf 12 uur heb ik een jonge student die ondersteunt en hij helpt me de rapporten in te stoppen en gaat met kleine groepjes aan het werk. Het is prima te doen zo.

Op tijd naar huis omdat er nog een webinar is waar ik op aan wil sluiten en voordat je het weet is het alweer...

Vrijdag

Laatste dagje van de week. We starten lekker met lezen. Na een rekenles, die de meeste leerlingen vlekkeloos afgaat, vragen ze of ze op www.matific.com mogen werken. Ik ben dit programma gratis aan het uitproberen (zie eerdere blogs) en ze zijn in groep 7 erg enthousiast. Vandaag hebben we een wedstrijd uitgeprobeerd. Ik kon zelf een doel en opdracht kiezen en de leerlingen kregen in de vorm van berichtjes, zie foto hierboven, de opdrachten door. Vandaag heb ik voor procenten gekozen, aansluitend op onze les van de methode. De opdracht duurt gemiddeld zo'n 5 minuten en de motivatie is enorm! Erg leuk! Daarnaast kan ik gedetailleerd van elke leerling zien waar ze in uitblinken en waar ze op uitvallen. Deze gegevens deel ik met mijn collega. Ik ben fan van deze website.

De rest van de dag bestaat uit spelling, taal en technisch lezen. Aan het einde een les Blits, voordat ik de rapporten uit mag delen en kan vertellen wie hun nieuwe meester gaat worden in groep 8!

Een leuk weetje; volgende week ben ik voor het laatst in deze groep 7 en ik ben klavertjes vier voor ze aan het knutselen. Heel toevallig mag ik vandaag beginnen aan een nieuwe hoofstuk van taal over geluk. Met klavertjes vier 'all over the place'. Erg grappig! En een mooi bruggetje.

Zo eindigt deze week. Volop variatie, uitdaging en vrijheid voor eigen keuzes. Zo ervaar ik mijn baan als flexleerkracht bij Blick op Onderwijs. We zoeken nog mensen. Word jij mijn nieuwe collega? 😁

Sleutelhangers zijn gemaakt door Naamkralen (www.naamkralen.nl). Leuke, betaalbare cadeautjes voor leerlingen en/of collega's. Snel bezorgd. Tip!

Maak jouw eigen website met JouwWeb