Binnen mijn stichting, Blick op Onderwijs, zijn er PLG's, wat staat voor Professionele Leeromgeving. Een van de redenen waarom ik bij Blick wilde komen werken. Bovenschoolse 'werkgroepen' waar betrokken, enthousiaste en doelgerichte collega's van de verschillende scholen meewerken en nadenken over verbetering, vooral omdat ze dat willen, want verplicht is het niet.

Er is een PLG Boeiend leren (21e eeuwse vaardigheden) die ik sinds dit jaar leid. Maar ook een voor de plusklas, de kansklas, het auditeam en vanaf dit jaar ook de PLG het jonge kind. Wij worden begeleidt vanuit het bestuur door een geweldige 'coach'. 

Helaas zijn weinig van de collega's op de scholen überhaupt op de hoogte van de PLG's, laat staan dat ze weten wat het inhoudt. En dat er wellicht geld naartoe gaat vanuit de NPO gelden (een discussie die ik hier niet wil gaan voeren) is al zeker een probleem. Er moet dus sowieso meer gecommuniceerd gaan worden. Misschien is deze blog een eerste stap.

De PLG Boeiend leren, waar ik vorig jaar ben aangesloten, richt zich op de (verplichte) leerlijn ICT vaardigheden op de scholen door een leerlijn te creëren van de basisschool door naar het middelbaar onderwijs. De afgelopen jaren is de groep, druk bezig geweest met de theorie. Wat hebben onze scholen nodig? Wat moet er in onze leerlijn komen te staan? En niet in het minste, hoe ga je dit integreren in het dagelijkse drukke curriculum op de scholen? Als leerkracht weten we  dat alles wat extra is, werkdruk oplevert. Elke minuut van de dag staat al volgepland met rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en de verplichte zaakvakken. Het is juist zo belangrijk, in mijn optiek, dat de ICT vaardigheden niet als extra vak op het rooster komt te staan, maar ze juist tijdens die eerder genoemde lessen kunnen zorgen voor een stuk (verlengde) instructie, verwerking en/of controle. 

Daarom gaan we ons dit jaar niet verder richten op (alleen) theorie maar juist de praktijk in. Op elke school aan de slag. Door met elkaar in gesprek te gaan tijdens de maandelijkse bijeenkomsten verzamelen we tips en inspiratie om mee te nemen naar de teams. Gerichte opdrachten om onze collega's warm te maken voor een of meerdere activiteiten rondom de ICT. Na de herfstvakantie start ik met mijn ronde langs de leden van de PLG, op hun school, waar we gericht, eventueel samen met (een deel van) het team kunnen kijken waar we kunnen insteken op ICT. Welke behoeftes zijn er? Wat heeft het team nodig? Wat gebeurt er al? 

Tijdens onze eerste bijeenkomst dit schooljasr leerden we dat een van de scholen een vakleerkracht heeft die om de week een les geeft op het gebied van digitale vaardigheden en een prachtige leerlijn heeft neergezet a.d.h.v. de SLO doelen. Dat wordt na de vakantie mijn eerste adresje. En natuurlijk is het doel om te bepalen wat we hier stichtingbreed mee kunnen en willen. Dan kunnen we ons jaarplan aanvullen of aanpassen. Nog beter maken. Wellicht sneller tot actie komen.

Er komt in ieder geval genoeg bij kijken, gelukkig raak ik er zo geïnspireerd door, dat ik deze blog zelfs op mijn vrije zondagochtend in de herfstvakantie schrijf 😉.