Elke leerkracht weet het. Toetsen. Iets wat het hele jaar doorgaat. Gemiddeld heb je zo om de 3 weken toetsen vanuit de methode voor rekenen, taal en spelling. De ene methode heeft een fijnere manier van nakijken en/of invoeren, maar het blijft een vervelend karwei. Sommige methodes hanteren ook tussentoetsen, wat nog meer werk oplevert.

We gaan, hopelijk, naar een toekomst waar veel toetsen digitaal gemaakt kunnen worden. Het nakijkwerk wordt ons dan bespaart en we kunnen rechtstreeks naar de uitslag. Zover zijn we nog niet... dus voorlopig is het nog veel nakijkwerk voor ons te doen.

Dat werk is niet erg, als het ergens toe leidt. Als er een duidelijke analyse uit voort komt, waardoor je van de leerlingen goed kunt zien wat ze wel en nog niet beheersen. Nog fijner, als er direct, concreet werk uit voort komt. Software om te oefenen, bladzijden in een werkboek, of vooruit, te kopiëren werkbladen. 

Want, dat is toch wat we willen? Per leerling, concreet werk, zónder dat het ons extra werk kost. Want, twee keer per jaar, hebben we er ook nog een zootje CITO toetsen bij. Tel uit je winst, zo'n 25x rekenen (3 delen), 25x spelling, 25x begrijpend lezen, plus je DMT en AVI. Voor de niet lesgevenden die dit lezen; de DMT is een drie minuten leestoets waarbij de kinderen steeds in een minuut zoveel mogelijk woorden foutloos moeten voorlezen. De moeilijkheidsgraad loopt dan in die drie minuten op. Dit betekent dat je per leerling 3 minuten bezig bent. 1 op 1. Tijdens het lezen heb je echt je focus nodig, dus je bent niet beschikbaar voor andere dingen. 25x 3 minuten. Zit je al snel aan 75 minuten, zonder dat je wisselingen meetelt. En wanneer doe je dat dan? In de klas, als de rest 'stil' aan het werk is? Of op de gang, met een 'oogje' op de klas door het raam. 

Dan heb je nog de AVI toets, die ik, en zo'n 95% van alle leerkrachten en IB's die ik er ooit over het gesproken, logischer vinden. Het lezen van een tekst. Per niveau kan dat oplopen tot zo'n 3 á 4 minuten per leerling. En als ze het doen, zoals ik ze in de klas had, was je soms wel 3 of 4 niveaus aan het verder toetsen totdat je ze exact had op hun eigen kunnen (stiekem nog steeds een beetje trots). Maar tijd dus, het kost allemaal tijd.

Ik ben van mening dat het makkelijker en beter kan. Bijvoorbeeld; makers van Getal en Ruimte junior; kan het antwoordendeel van de toets svp groter dan 5x5 cm? CITO, kunnen jullie wellicht nakijksheets maken? Maak het ons, de leerkrachten, wat makkelijker, neem ons wat tijd uit handen. Zo worden wij gelukkiger én hebben we meer tijd voor goed onderwijs! 

Maak jouw eigen website met JouwWeb