Op mijn huidige school, waar ik nu fulltime werk in groep 7, organiseren ze jaarlijks zogenoemde 'Talentmiddagen'. 5 Woensdagmiddagen op rij waar de leerlingen binnen een bepaald thema, volgens hun eigen talenten (van herkauwer tot trouwe vriend, titels op de talentkaarten die we gebruiken). De eerste hindernis was het bepalen van een onderwerp. Die vlogen namelijk alle kanten uit. Van oorlog, tot natuur, computers tot, hellup, koken.

Uiteindelijk besloot ik de onderwerpen te klusteren en de kinderen te laten stemmen waarbij ze twee topics mochten kiezen. Wel verbaast, maar ontzettend enthousiast en tevreden, bleek de meerderheid iets te willen doen rondom computers, games, animaties en techniek. Deze paste in mijn straatje, maar ja, wat dan?!

Lid van meerdere onderwijsgroepen op Facebook, besloot ik daar de vraag neer te leggen. Gelukkig kreeg ik snel leuke reacties, zoals het uitnodigen van studenten van het MBO ICT die iets konden vertellen. (Meerdere e-mails eruit gestuurd, maar bleek niet mogelijk)... wie weet wat er nog volgt op deze blog ;).

Eentje trok mijn aandacht, namelijk lessen via skillsdojo. Weleens van gehoord, maar nog nooit wat mee gedaan. Want, ieksss... ook ik vind het soms wel prettig om iets oud en vertrouwd te doen. Maar, oké, we gaan ervoor. Eens kijken wat die skillsdojo te bieden heeft. Ontzettend veel leuks! 

Eigenlijk teveel leuks! Teveel onderwerpen. Het was moeilijk om te kiezen. Maar uiteindelijk 5 eruit gehaald. Elk onderwerp werkt met missies. Als je alle missies volgt, kom je (vanzelf) tot een fantastisch resultaat. En het enige wat ik als leerkracht hoef te doen, is zorgen dat ik de bijbehorende werkbladen uitprint. 

Zo gezegd, zo gedaan. 

In de klas vervolgens aan de slag met de talentenkaarten. Welk talent past bij jou? Alle leerlingen kregen de kans om er twee uit te zoeken. En aan de hand van die talenten heb ik, zoals mij werd verzocht, groepjes van 4 gemaakt.

Die 4 groepjes zijn vandaag begonnen aan de 5 onderwerpen, waarbij ze willekeurig mochten kiezen, maar elk groepje uiteindelijk kreeg wat ze wilden. Van het ontwerpen van robots tot het maken van apps. Tekenen in AR (Ik weet ook niet wat dat is, maar als het goed is, kunnen de kinderen me dat straks vertellen) of een app ontwikkelen. Ik heb geweldige filmpjes gemaakt van leerlingen die aandachtig aan het luisteren zijn, met elkaar overleggen en discussiëren (nee, geen ruzie, maar echt met oplossingen komen), knippen, plakken, tekenen. Helaas kan ik die hier niet delen vanwege de privacy. Jullie zullen me op mijn woord moeten geloven:).

Mijn rol? Langslopen, begeleiden, steunen, vragen, filmen en fotograferen.... De laatste les/middag gaan ze hun product aan elkaar presenteren en de lessen daartussenin werken ze er langzaam naartoe. Ik zal jullie op de hoogte houden. Maar jongens, wat was ik trots! 20 geïnteresseerde, actieve, gemotiveerde leerlingen! Dat is toch wat je elke dag en elke les wil? Dus ook voor die leerkracht, die denkt, maar ik weet het zelf ook allemaal niet... Laat het los. Leer samen met de kinderen en experimenteer eens een keer. Doet echt geen zeer ;