Hoi, ik ben Annika.
In het dagelijks leven ben ik leerkracht. Momenteel geef ik les in Rotterdam in een groep 4.
Lesgeven doe ik nu zo'n 14 jaar.
Nooit iets anders gewild.
Tot nu.

Tenminste, vanaf mijn PABO-tijd ben ik altijd druk in de weer geweest met het zoeken, maken en ontwerpen van spellen. Spellen die mijn lessen ondersteunen. Klokkijkmemory, tafelbingo, woordenschatpuzzels....noem het maar op. Avonden gevuld met printen, knippen, plakken, lamineren en weer knippen. De hele familie hielp mee. Netjes alles in (Xenos of Action) bakjes gesorteerd op vakgebied en niveau in de kast op zolder. Daarnaast werd mijn favorietenpagina op zowel mijn werkpc als mijn thuislaptop een ellendelange onoverzichtelijke lijst waar ik geen abracadabra meer van kon maken. Enkele websites gebruikte ik in de klas, maar ik kwam steeds meer bruikbare pagina's tegen.

Zo ging dat een tijdje door. Op de school waar ik toen werkte, was behoefte aan een ICT coördinator. Ik mocht de opleiding doen. Vol enthousiasme begon ik aan een HBO+ opleiding met het idee om veel nieuwe dingen te leren over software en wellicht hardware. Kon ik misschien zelf websites gaan ontwerpen of pc's opnieuw indelen. De opleiding bleek anders, bedoeld om collega's te motiveren en te stimuleren om computers in te zetten tijdens de lessen. Ondersteuning te bieden en te activeren. Kleine problemen oplossen met het digibord bijvoorbeeld bleven dagelijkse kost maar vanuit de opleiding geen onderdeel.

Gelukkig kregen we tijdens de opleiding wel een opdracht waar ik nu nog steeds heel veel aan heb. 
Het maken van een yurls-pagina.
Mijn yurls-pagina; juf_annika.yurls.com is ondertussen mijn favorietenpagina geworden. 
Dagelijks werken leerlingen uit mijn huidige klas en leerlingen van voorgaande jaren aan het automatiseren van sommen. Oefenen met spellingcategorieën. Opdrachten van begrijpend lezen en nog veel meer. Ouders die vragen om extra werk verwijs ik naar 'juf Annika' en vraag de klas waar ze de tafels kunnen oefenen,  en ze vertellen het je direct. Juf_annika.yurls.net; mijn trots.

Ook zelf gebruik ik hem dagelijks en voor mede-collega's staan er links naar websites om werkbladen uit te printen, educatieve filmpjes... het houdt niet op.
Momenteel achter de schermen wel druk bezig om nog veel meer logica toe te voegen en beter werkbaar te maken in de klas.

Dan komen we op mijn passie; ik wil het onderwijs innoveren. Ik wil lessen interessanter maken. Doelen duidelijker. Aantrekkelijk materiaal verzamelen en ontwikkelen wat aansluit op die, oh zo belangrijke, doelen. Websites inzetten om op te oefenen. Methodes moeten beter worden of verdwijnen. We moeten die cruciale doelen bereiken om het onderwijs beter te maken en daar horen concrete materialen en goede websites bij. Leerkrachten moeten begeleid worden om structureel de digitale leermiddelen in te zetten. Of dat nu pc's, laptops, chromebooks of tablets zijn. Leerkrachten, leerlingen en ouders moeten weten wat er beschikbaar is qua materialen en software/websites om achterstanden weg te poetsen. Niet eindeloos met werkbladen of leesboeken, maar materiaal waarmee kinderen getriggerd worden, waar de intrinsieke motivatie een rol gaat spelen en er niet zuchtend of steunend problemen gemaakt worden.

Mijn zoektocht; van leerkracht naar innovator. Wat is er nodig,  wat heb ik nodig,  wat kan ik brengen om het onderwijs, in het algemeen, naar een hoger niveau te brengen?

Vanmiddag/vanavond zal ik me wegens deze zoektocht aansluiten bij een speeddate georganiseerd door Cloudwise PO om mensen te ontmoeten,  te horen en te spreken over ICT in het onderwijs. Daar zal ik later deze week ook over schrijven. Ik hoop dat jullie meelezen!

Annika